Dialectles Vielender plat
Basisschool Op de Top in Vijlen
Groep 5 en 6 door dialectjuf Anita Hamers-Kerris
Ook in schooljaar 2021-2022 heeft de werkgroep ‘Vielender Plat’ een dialectmiddag op de basisschool georganiseerd. Voor de tweede keer op rij was ik ‘dialectjuf Anita’ bij de groepen 5 en 6. Er werd ook deze keer gewerkt aan de hand van het Vielender laesplènkske. En ook deze keer waren de kinderen heel gemotiveerd en enthousiast en deden dan ook goed hun best. De hele les ging in het dialect, zowel het spreken als het schrijven. Er waren een paar buitenlandse kinderen bij en daar kon je aan merken dat vooral het spreken voor hen toch wat moeilijker was dan voor de kinderen uit Vijlen, Lemiers en Vaals. De verhaaltjes, die er weer geschreven werden op het einde van de les, waren heel erg leuk. Het een wat meer en het ander wat minder, maar desalniettemin de moeite waard. Dat we dit moeten blijven voortzetten spreekt eigenlijk vanzelf, want ons mooie dialect moeten we proberen in stand te houden, te beginnen bij de jeugd.
Ikzelf zal hier heel graag mijn medewerking aan blijven verlenen en hopelijk de leerkrachten ook. Met dank aan de juffen Esther en Manda kunnen we weer terugkijken op een hele geslaagde middag.
Groep 7 en 8 door dialectmeester Guus Laschet
Na het succes van 2018 ben ik ook in 2019 weer te gast op de basisschool in Vijlen om een dialektles te geven aan groep 7 en 8. Niet alleen de kinderen, maar zeer zeker ook de invalkracht geven te kennen, dat ze er zin in hebben. Na de kennismaking vertel ik , dat we in Vijlen een prachtig dialekt spreken en dat het doel van de heemkundevereniging is om o.a. door deze les de kinderen enthousiast te maken voor het ‘vielender plat’.
Na wat herhalingsoefeningen met de woorden van het leesplankje, waarbij de kinderen moeten luisteren naar de juiste uitspraak en betekenis van de woordjes, ze vervolgens ook zelf gaan spreken en schrijven, zoeken de kinderen delen van zinnetjes, die bij elkaar horen en maken er één zin van.
Vervolgens maken ze kennis met en krijgen ze uitleg over het gebruiken van het woordenboekje “Ós Moddersjproach”, waarbij ze leren zoeken naar woorden in de dialecten van Vaals, Vijlen en Lemiers.
Na het voorlezen van het dialectverhaal “Geeste mit ...sjpaele in ‘t busjke” krijgen de kinderen tot slot de opdracht om zelf in het dialekt een verhaal te schrijven , te beginnen met: Went ‘t sjön weer waor .....Ondanks het feit, dat niet alle kinderen erin slagen om heel veel op papier te krijgen, deels omdat ze geen dialect thuis spreken, was de klas enthousiast en vond ik het zelf fijn om weer eens voor de klas staan.